Arkham Tales – o stworzeniu sandboxowej kampanii

Materiały dla MG, Opisy sesji / OPUBLIKOWANE W

Moja stała drużyna Zewu Cthulhu z wielu zaproponowanych przeze mnie opcji wybrała Kampanię w Arkham. Ja zaś stwierdziłem, że nie chcę grać klasycznym cyklem – scenariusz za scenariuszem, więc przygotowałem dla nich sanboxa obudowanego na 4 scenariuszach. Wszystko z sobą w jakiś sposób powiązane, dziejące się jednocześnie, z dowolnością rozgrywania materiału przez graczy. Taka forma zaplanowania Kampanii okazała się być strzałem w dziesiątkę. Rozegranie materiału zajęło 12 sesji (ponad 40h), gracze byli zadowoleni, a wyjątkowa forma zapewniła więcej zabawy i możliwości niż zazwyczaj.

UWAGA SPOILERY GRACZE NIE CZYTAĆ UWAGA

Wybrane scenariusze z krótkim opisem:

  • A Happy Family (Adventures in Arkham Country): Psychopata porywa żonę i dziecko Przyjaciela jednego z Badaczy, wykorzystując do tego wezwanego Byakhee. Chce zrealizować chorą fantazję Szczęśliwej Rodziny, podczas gdy Badacze muszą uchronić pozostałe dzieci przez tym samym losem.
  • Ties That Bind (Doors to Darknes): W budowanej przez milionera posiadłości Byakhee pozostawia swoje jaja. Te zostają przejęte przez ludzi, a Byakhee wraca, aby je odzyskać.
  • None More Black (Doors to Darknes): Szaleniec rozprowadza w Arkham Narkotyk. Pozwala on widzieć Więcej, lecz kosztem szybkiego pogorszenia stanu zdrowia.
  • Consumption (Island of Ignorance): W Arkham działa Stowarzyszenie Kanibali, składające się z wysoko postawionych w mieście person.

Jak połączyłem scenariusze?

 

Jeden z graczy rozpoczął rozgrywkę z unikalnym pomysłem: Jego postać, Terry, kilka miesięcy temu obudziła się w lesie, z całkowitą amnezją. W “meta” wiemy, że Coś przeprowadzało na nim eksperymenty, a amnezja (jak i zdolność telekinezy, którą odkryje w toku gry) są tego efektami. Opiekuje się nim antykwariusz Bamford, u którego Terry pracuje i zdobywa wiedzę o świecie. Jako MG wszedłem w pomysł mojego gracza na 100%!

Co z tego stworzyłem?

 

Bamford, antykwariusz, to nie tylko opiekun Terry’ego. Jest on także odpowiedzialny za „badania” nad Terrym (czego ten nie pamięta). Bamford wiele lat temu odkrył, że w jego żyłach płynie starożytna krew i poprzez odpowiednie przygotowanie i pracę nad swoimi dziećmi – może aktywować ich moce. Na swoją żonę wybrał Mary (bękart Dovera) i za pozyskane wiano zbudował Posiadłość, a resztę wykorzystał na Eksperymenty. Niestety, Mary okazała się być bezpłodna, w związku z czym Bamford postanowił w sekrecie zapładniać obce kobiety. Mary została przez niego zamknięta w domu, miała udawać kolejne ciąże i zajmować się jego dziećmi. Był to straszny los. Po kilkunastu latach Mary zdobyła się na odwagę i postanowiła uciec.

Tutaj wchodzi do gry psychopata Carrey – sąsiad Bamforda, dozorca opiekujący się kontrolowaną przez bank posiadłością Doverów. Przez wiele lat obserwował z ukrycia cierpienie Mary, czytał okultystyczne księgi Doverów i w tajemnicy planował jej „ratunek”. Samodzielna ucieczka Mary nieco skomplikowała jego plany; ostatecznie, wykorzystując zdobytą wiedzę, wezwał Byakhee i nakazał mu przyprowadzenie kobiety do niego. Tymczasem mąż Mary, Bamford, również chciał ją odzyskać – była mu potrzebna. Aby to zrobić, uwolnił z kazamatów Terry’ego, który miał mu zwrócić żonę. W ten sposób doszło do spotkania Terry’ego i Mary. Przebiegło ono jednak zupełnie inaczej, niż można by się spodziewać – kobieta uświadomiła go o okrucieństwach Bamforda i przekonała, by uciekli razem. W trakcie ucieczki niespodziewanie pojawił się wezwany przez Carreya Byakhee i doprowadził do kraksy samochodowej. Mary zginęła, a jej ciało trafiło do Carreya. Terry stracił pamięć – znalazł go i przygarnął miejscowy traper, Ed.

Po 2 miesiącach Bamford znalazł Terry’ego i odebrał go Edowi. Dopiero w tym momencie zaczynają się “aktywne” wspomnienia gracza – kolejnych 6 miesięcy spędził na pracy u Bamforda, nie podejrzewając niczego odnośnie ich wspólnej przeszłości. Carrey w tym czasie nie próżnował i korzystając z posiadanych okultystycznych ksiąg uczynił z Mary pół-żywe zombie. Zaczął realizować w ten sposób swą chorą fantazję o stworzeniu z nią idealnej rodziny. Ponownie wezwał Byakhee, by uprowadził Jamesa (syna Bamforda i przybrane dziecko Mary). Udało się, lecz James, tak samo jak matka, został zabity podczas porwania. W tym momencie – w marcu 1922 roku – nasza grupa 4 Badaczy zostaje wezwana przez Bamforda, by pomóc mu w poszukiwaniach syna. Gdy prawie pogodził się z stratą żony, stało się coś takiego… w ten sposób rozpoczyna się 1 scenariusz (A Happy Family).

Badacze chodząc po okolicznym lesie natykają się jednak na ciało świeżo zmarłej kobiety, którą pozbawiono nogi. Ślady prowadzą ich do szopy obok spalonego przed laty domu. W szopie zaś zastają rzeźnię w dosłownym znaczeniu – ktoś od wielu lat używał tego miejsca jako kryjówki, aby zabijać i kroić ludzi. Jest to rzecz jasna miejsce pracy Rzeźnika-Kanibala, a Gracze tym samym rozpoczynają 2 scenariusz (Consumption) z masą wskazówek na start.

W tym miejscu warto dorzucić kilka informacji o kolejnym z Graczy. Badaczka Milagros jest Leśniczym i właśnie dostała w opiekę las Lesser Hawk Woods, gdzie znajduje się wspomniana już szopa rzeźnika. Dodatkowo, poprzednim leśniczym na tym terenie był traper Ed, który nie zagłębiał się w okolice szopy, gdyż był suto opłacany przez Wpływowych Kanibali. Nawet teraz, gdy został zawieszony za wieloletnie kłusownictwo, Kanibale wspierają go w sądzie, a my na dzień dobry mamy konflikt między nowym (Milagros) a starym (Ed).

Na domiar złego, na terenie Lesser Hawk Woods budują się milionerzy – Carringtonowie. To właśnie na ich posesji złożyła swoje jaja Samica Byakhee – której partnerem jest Byakhee wezwany przez psychopatę Carreya.  Jaja zostały znalezione i decyzją Pani Carrington schowane w pancernej piwnicy. Jedno z nich w sekrecie przywłaszczył sobie robotnik z terenu budowy. Samica Byakhee lada chwila będzie chciała odzyskać swoje jaja, o czym jeszcze nie wiedzą nasi Badacze. Milagros, będąca nową opiekunką tych terenów, zostanie wezwana przez Panią Carrington w pierwszej lepszej chwili, by przedyskutować sprawę dziwnych kamieni-błyskotek. Otwiera się tym samym 3 scenariusz – (Ties that Bind).

W scenariuszu pojawia się również syn Carringtonów, William. Odciął się on od rodziny i ostatnio prowadzi studia okultystyczne (niezależny-Badacz-NPC). W przeszłości był bliskim przyjacielem Milagros, aż do czasu, gdy nadużył jej zaufania – wykorzystał zgromadzone przez nią materiały na doktorat i opublikował pod własnym nazwiskiem. Rozstali się przed laty w bardzo złej atmosferze i nigdy się nie pogodzili. William będzie chciał pomóc swojej rodzinie, a jego i Milagros drogi ponownie się skrzyżują.

Kolejną ważną postacią tego scenariusza jest Czarownik z Bagien. U mnie został nim Stary Jonathan Dover – to właśnie on przez wiele lat wzywał czasami widywane w okolicy Byakhee i to z jego ksiąg psychopata Carrey nauczył się tej sztuki. Jonathan miał w okolicznych bagnach kryjówkę, w której przeprowadzał swoje obrzydliwe eksperymenty. Jego córką “z nieprawego łoża” jest Mary – którą chętnie oddał Bamfordowi wraz z wysokim posagiem, by uniknąć lokalnego skandalu, a zarazem mieć ją na oku. Niestety, 15 lat temu (1907) Jonathanowi zginęła tragicznie żona, a jego samego pochłonęła obsesja na punkcie przywrócenia jej do życia. Wraz z synem, Jacobem, wyruszył do Afryki w poszukiwaniu zakazanej wiedzy, która mogłaby mu umożliwić ponowne ujrzenie zmarłej ukochanej. Jonathan roztrwonił cały majątek, lecz nie znalazł wystarczająco dobrego sposobu na osiągniecie celu. Wrócił do Arkham w 1920 roku i niedługo potem zmarł. Jacob zaś, całe życie jeżdżący po świecie, ignorowany i umniejszany przez ojca, karmiony jego wizjami, tajemną wiedzą o prymitywnych rytuałach – z czasem zgorzkniał i ostatecznie popadł w szaleństwo. Wykorzystał jednak notatki i wiedzę ojca, aby osiągnąć własny cel: opracował recepturę na wyjątkowy narkotyk, Czerń. 

Materiały z biblioteki Jonathana Dovera posłużyły jeszcze jednemu celowi. To właśnie za ich pomocą oraz po kilku udoskonaleniach Careyowi udało się zrobić z Mary Żywe Zwłoki. Proces był jednak wadliwy i nieukończony, kobieta prawie nie jest w stanie się poruszać i ledwo mówi. Mimo to, kurczowo trzyma się życia, bo ma kilka niedokończonych spraw. Chce zemścić się na Bamfordzie za wszystkie wyrządzone jej krzywdy oraz ponownie spotkać się ze swoim bohaterem – Terrym.

W 1922 roku młody Jacob Dover uruchamia produkcję Czerni i zaczyna rozprowadzać ją po Arkham. Chce w ten sposób zemścić się na wszystkich otaczających go ludziach, za to, że nie mógł wieść normalnego i szczęśliwego życia, jakie oni mieli zapewnione bez większego wysiłku. Jednocześnie za dostęp do Czerni każe sobie słono płacić – zamierza zarobić wystarczająco dużo pieniędzy, aby wykupić podupadłą i zadłużoną posiadłość Doverów i przywrócić rodowemu nazwisku dawną świetność. Jego głównym dealerem jest Markdown, wiecznie imprezujący student, który od wielu miesięcy stara się wciągnąć w swoje kręgi towarzyskie Terry’ego – bezskutecznie. Jedną z pierwszych ofiar zażywania Czerni jest młody Resnick – syn bibliotekarza, bibliotekarz zaś jest bliskim przyjacielem naszego trzeciego Badacza, Rosewooda, wykonującego zawód fotografa. Resnick dodatkowo dorabiał sobie, robiąc zakupy dla Bamforda. Od jego zaginięcia rozpoczyna się 4 scenariusz (None More Black).

Nad sytuacją w mieście czuwają Kanibale. To Policjant-Kanibal organizuje poszukiwania Jamesa. To on zjawia się pierwszy, gdy łamane jest prawo albo znajdowane są kolejne zwłoki. To on ma zadatki na Kapitana, tylko jeden krok przed Komisarzem. Koroner-Kanibal w przeszłości uczył Milagross medycyny, a obecnie pełni także urząd Wicedyrektora Szpitala. To do jego prosektorium trafiają wszystkie zwłoki. Lekarz-Kanibal jest osobistym lekarzem Rosewooda, a zarazem najważniejszym radnym w Arkham. Grabarz-Kanibal nie tylko ma regularny kontakt z czwartym Badaczem, księdzem Coffinem, ale także kontaktuje się z ghoulami. Kanibale mają w posiadaniu księgę Regnum Congo (opowiadanie Lovecrafta „The Picture in the House”) a ich zjadanie zwłok służy większemu celowi. Poprzez odpowiednie rytuały podczas jedzenia ludzi mogą stać się Długowieczni, Zdrowi, Nadnaturalnie Silni czy zyskać wspomnienia zmarłych. Ostatnimi czasy chcą sięgnąć po jeszcze  więcej!

To właśnie oni kontrolują Jacoba Dovera. Chcą by ten rozprowadzał Czerń, aby narkomani ginęli jeden po drugim. Dzięki temu będą mogli zjadać ich ciała, pozyskując moc Czerni bez efektów ubocznych. I tylko odważni Badacze mogą powstrzymać ten proceder!

Antura
Korekta tekstu: Gabriela

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *